VI VALDE NYTT VU OCH VI TACKADE STEFAN OCH LENA

På lördagen inleddes förhandlingarna 08.30 precis som alla andra kongressdagar. Ombuden har fått lite sömn med betoning på lite. Vid frukosten så ser vi världen utanför fönstren men dagsljus har vi inte fått på tre dagar nu. Tiden stannar lite där inne i kongressbubblan. I onsdags gick vi in genom dörrarna och det var lite som Narnias garderob – där inne väntade en helt annan värld.

Under stort jubel valdes Tobias Baudin till ny partisekreterare strax före lunch. Även ha höll ett starkt och ideologiskt tal.

Skarven fick illustrera sann kamp och värdet av att vara starka tillsammans. Delegationens förmåga att sälja in frågan om skarvens liv och leverne resulterade i ett bifall till motionen om hållbart bestånd av mellanskarv. Det gjordes listor, det räknades ombud och röster. Och så till slut insåg partistyrelsen att detta inte gick deras väg om ett besvarande. Partistyrelsen valde då att inte vara sämre än att de kunde lyssna och de ändrade sig till att också yrka bifall till två av tre attsatser. Nåväl, Kalmardelegationen hade ju gjort sitt fotarbete och valde att hålla fast vid yrkandet om bifall till hela motionen! En härlig arbetsseger för Kalmardelegationen som med Björn Petersson i spetsen hade gjort sitt lobbyarbete i dagarna två!

Under eftermiddagen mellan voteringar och pressträffar hann delegationen med en träff med Europaparlamentarikern Johan Danielsson. Där blev det gott snack om viktig facklig kamp på EU-nivå!

Valet av verkställande utskott var en av eftermiddagens höjdpunkter. Vi från Kalmar län kan alldeles särskilt glädjas åt att Lena Hallengren, Kalmar, kommer vara ersättare i VU från och med nu. Anders Henriksson, partidistriktets ordförande, passade på att uppvakta med blomma!

Innan kongressen klubbade slut för dagen var det så dags att avtacka både Stefan Löfven och Lena Rådström Baastad. Känslosamt och vackert när kongressen sa tack till två profiler som betytt mycket för Socialdemokraterna.