Miljonsatsning på välfärden välkomnas

Den socialdemokratiska ledda regeringen offentliggjorde idag tillsammans med samarbetspartierna en välfärdssatsning. Fem miljarder kronor kommer att tillföras kommuner och regioner, varav kommunerna får cirka 1,5 miljarder kronor och Region Kalmar län cirka 40 miljoner kronor under året.

– Beskedet känns mycket positivt. Vi i Region Kalmar känner av konjunkturavmattningen. Framför oss har vi en något högre arbetslöshet samtidigt som behoven av sjukvård kommer att öka till följd av bland annat fler barn och äldre, säger Angelica Katsanidou (S), ordförande i regionstyrelsen.

– Stefan Löfven och Magdalena Andersson har tidigare utlovat mer pengar till välfärden och nu blir det så. Det behövs och är välkommet, inte minst inom sjukvården. Vi socialdemokrater visar genom dagens besked att vi är garantin för en välfärd av hög kvalitet. Inget annat parti prioriterar och försvarar välfärden mer än vi.

– Det är viktigt att veta det här är betydligt mer resurser än vad Moderaterna föreslog tidigare. Deras förslag var otillräckligt, Moderaterna var för snåla helt enkelt. Det råder ingen tvekan om att det behövs mer pengar för att se till att vården fungerar bättre.