Angelica Katsanidou förordas bli ny ordförande för regionstyrelsen

Under söndagens möte med distriktsstyrelsen för Socialdemokraterna i Kalmar län har en enig styrelse förordat Angelica Katsanidou, Västervik, som ny ordförande för regionstyrelsen i Region Kalmar.

• Vi har haft en bra process. Vi har intervjuat alla kandidaterna och vi har rest runt till samtliga kommuner och träffat lokala företrädare. Allt för att få ett så bra underlag för vår rekommendation till regiongruppen som möjligt. Angelica kommer göra ett utmärkt arbete och jag känner mig glad för att få lämna över ordförandeklubban till henne, säger Anders Henriksson, ordförande för Socialdemokraterna i Kalmar län efter mötet.

När det för en tid sedan blev känt att regionstyrelsens ordförande Anders Henriksson, Kalmar, skulle väljas till andre vice ordförande för SKL, Sveriges kommuner och landsting, så påbörjade Socialdemokraterna i Kalmar län en process för att utse ett nytt regionråd.

• Det vi i distriktsstyrelsen har kommit fram till efter flera intervjuer och träffar är alltså att vi ska förorda att regiongruppen på sitt möte utser Angelica Katsanidou till regionstyrelsens ordförande, säger Helen Nilsson, vice ordförande för Socialdemokraterna i Kalmar län.

Det är alltså den socialdemokratiska regiongruppen som fattar beslutet under måndagen. I regiongruppen kommer det även påbörjas ett intensivt arbete för att fördela och forma ett lag som framgångsrikt kan fortsätta bedriva en politik för att utveckla regionen. Mattias Adolfson kommer föreslås att leda personalutskottet samt att bli gruppordförande för regiongruppen. Yvonne Hagberg föreslås fortsätta ha ansvar för primärvården och Peter Wretlund föreslås ha fortsatt ansvar för kollektivtrafikfrågorna och regional utveckling.

De fyra råden träffar media och svarar på frågor efter regiongruppens möte under måndagen kl. 14.30 i Folkets park i Oskarshamn. Välkomna!

KONTAKT:

Anders Henriksson, ordförande för Socialdemokraterna i Kalmar län,