Vill du arbeta som politisk sekreterare i en framgångsrik socialdemokratiskt ledd region?

Vi söker dig som tycker om att arbeta strategiskt med politik och som trivs med utmaningar!

Region Kalmar län (bildades 2019) har under många år varit mycket framgångsrik. Här finns Sveriges kortaste vårdköer, de nöjdaste patienterna, en ekonomi i balans och ett ständigt fokus på förbättringsarbete och framtiden. Vi har lett majoritetsarbetet sedan 2006. Vi styr sedan 2018 tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna. Region Kalmar län är utan tvekan ett föredöme, ett socialdemokratiskt skyltfönster som andra inspireras av.

Region Kalmar län är länets största arbetsgivare med 7 000 medarbetare som alla arbetar för ett friskare, tryggare och rikare liv för länets medborgare. Vi ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, kollektivtrafik och regional utveckling för hela länet.

Som politisk sekreterare arbetar du som ett politiskt och strategiskt bollplank till regionråden och regionfullmäktigegruppen. Du tar fram underlag för debatt i regionfullmäktige och i massmedia. Skriver pressmeddelanden, tal och artiklar samt läser in handlingar och tar fram olika underlag, tex till interpellationssvar.
Du har daglig omvärldsbevakning och ansvarar för vår kommunikationsplan och för vår närvaro i sociala medier. Du har även dialog med länets massmedia och intresserade medborgare.

I ditt uppdrag ingår även att vara ett stöd till partidistriktet med tex information till partiorganisationen och partiets medlemmar, kampanjer mm.

Vi söker dig som:
Har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
Har god förmåga att tänka strategiskt och
långsiktigt
Har god förmåga att skapa engagemang och vara ett stöd för förtroendevalda
Är medlem i Socialdemokraterna
Har körkort

Anställning
Tjänsten är heltid, enligt kollektivavtal
Tillträde 1 mars 2020 eller efter överenskommelse

Ansökan
Du är välkommen med din ansökan senast 20 januari 2020. Bifoga CV samt personligt brev till gunilla.johansson@socialdemokraterna.se

Skriv ”ansökan politisk sekreterare regionen” i ämnesraden.

Angelica Katsanidou, ordförande regionstyrelsen, 070-668 84 12
Mattias Adolfson, regionråd och gruppordförande,   070-209 69 26