Succé för seniorkorten

De nya seniorkorten är en ren succé. Med 2300 sålda kort hittills så är Ulf Nilsson, socialdemokratisk ordförande för landstingsfullmäktige och för trafikstyrelsen som hanterar Kalmar läns kollektivtrafik, både överväldigad och nöjd.

Jag har aldrig upplevt så många spontana kontakter som gör tummen upp för ett beslut tidigare, säger han.

Nu räknar man med att det bara kommer bli flera seniorkort som säljs. Fortsätter ökningen i samma takt som tidigare så lär man kunna summera runt 3000 sålda kort när januari är till en ände.

Tänk på att man kan korsa sitt seniorkort med reskassa på samma kort, tipsar Ulf Nilsson, då behöver man inte hålla reda på två kort utan använder enkelt samma kort hela tiden. Ibland vill man kanske åka en resa under de tider som seniorkortet inte gäller.

Beslutet att inrätta seniorkort fattades av Landstinget i Kalmar län som styrs av Socialdemokraterna tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet.

FAKTA/Seniorkort:

Tillgängligt från den 1 januari 2018. Seniorkortet är ett resekort som gäller på kollektivtrafiken i Kalmar län och kostar 100 kronor och gäller under 30 dagar för alla som är ålderspensionärer. Obegränsat antal resor i Kalmar län under lågtrafiktider, resa påbörjad mellan kl. 09.00-15.00 och 18.00-24.00.