(S): Valmanifest presenterat idag

Nu är det dags att ta ställning för ett friare, mera demokratiskt och tryggt EU.

Det finns så mycket som är bra med att samarbeta med andra länder. Det vet inte minst vi som bor längs en havskust. Hur Östersjön mår beror inte bara på oss i Sverige. Vi behöver samtidigt försvara demokratin, ta krafttag för trygghet, jobb och välstånd, och bekämpa klimathotet, säger Anders Henriksson, ordförande för Socialdemokraterna i Kalmar län.

Valet den 26 maj kommer bli helt avgörande för vilken väg EU: ska ta under den kommande mandatperioden. Ska Europa gå mot starkare demokrati och större jämlikhet, eller växande klyftor och extremism?

Om du vill göra en insats för framtiden – gör din röst hörd den 26 maj, säger Lena Segerberg, EU-kandidat.

EU behövs för att vi ska kunna få se framsteg när det gäller frågor som löntagarnas och kvinnornas rättigheter. Vi vill att det ska finnas schyssta villkor för att man ska konkurrera med kompetens inte med låga löner. Vi i Sverige har vår svenska modell och den är det många som gärna tittar närmare på.

De som vill komma hit för att jobba ska omfattas av svenska kollektivavtal och de ska ha samma löner som vi som bor och lever i Sverige, säger Lena Segerberg.

Det finns många viktiga frågor i EU-valet. Klimathotet ligger högt på listan över orosmoment om de högerextrema får sätta agendan. Representanter för dessa partier hävdar ofta att det inte finns så särskilt stor anledning till oro.

De brukar försöka förminska Greta Thunberg och alla andra som oroar sig. De brukar till och med avvisa både forskning och expertis, säger Lena Segerberg.

Vi behöver se till att de företag som inte lever upp till EU:s miljökrav får press på sig att sköta sig.  Det behövs helt enkelt skärpta sanktioner som innebär att det märks när man inte lever upp till miljökraven.

I Europa har vi på senare år fått uppleva en backlash för kvinnors rättigheter och möjligheter. Det är fullkomligt oacceptabelt att det går åt fel håll.

Vi behöver fortsätta kampen för kvinnors rättigheter. Under senare tid i parlamentet så har vi fått lagar mot sexköp i Irland och i Frankrike, det är bra men jag hoppas ju på att fler länder följer efter. Men när vi har EU-parlamentariker som på allvar står i parlamentet och förklarar att kvinnor har lägre intelligens och därav ska ha lägre lön än män så förstår alla att det finns en del att jobba med, säger Anna Hedh, avgående EU-parlamentariker.

Vi driver bland annat:

• Säkra att svenska kollektivavtal gäller på svensk arbetsmarknad. Jobbar man i Sverige ska man ha svenska löner.
  • Införa skärpta sanktioner mot företag som inte lever upp till EU:s miljökrav
  • Skärpa kraven på alla medlemsstater att respektera de mänsklig fri- och rättigheterna och följa de beslut som fattas av EU

Valmanifestet i sin helhet finner ni här: https://www.socialdemokraterna.se/globalassets/aktuellt/2019/190514—valmanifest_1.pdf

Kontakt:

Anders Henriksson, ordförande för Socialdemokraterna Kalmar län 070-491 10 03