M och KD drar in gratis sommarlovskort för ungdomar

Länets 17 000 ungdomar blir av med sina populära sommarlovskort inom kollektivtrafiken. Detta blir följden av att moderaternas och kristdemokraternas budgetförslag gick igenom i riksdagen i förra veckan. Partierna drog in det statliga stödet till länstrafikbolagen.

– Jag är bedrövad och besviken. Sommarlovskorten var jättepopulära och vi såg fram emot en fortsättning nästa sommar. Jag undrar förstås vad Malin Sjölander och Gudrun Brunegård har att säga om det här. För mig sticker det i ögonen att med ena handen sänka skatterna för höginkomsttagare och med andra försämra situationen för våra ungdomar, säger Peter Wretlund (S), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Den socialdemokratiskt ledda regeringen gjorde det möjligt för ungdomar mellan 12 och 18 år att åka gratis kollektivtrafik under sommaren 2018. Satsningen var tänkt att gälla i tre år. Landstinget i Kalmar län fick 8,5 miljoner kronor från staten för att kompensera intäktsförlusterna. Nu dras alltså det statliga stödet in. En besparing på 350 miljoner kronor.

– Vår satsning föll väldigt väl ut. Sommarlovskorten var jättepopulära och hade bara positiva effekter. Genom de fria resorna värnade vi miljön och minskade utsläppen. Vi fostrade också fler ungdomar att åka kollektivt i framtiden. Dessutom gynnades ungdomar från familjer med låga inkomster. Många ungdomar vittnade om att deras sommarlov blev roligare eftersom de kunde åka till kompisar och ta sig till badplatserna gratis, säger Peter Wretlund.