Lyckat firande av första maj i länet

Av tio planerade firanden i Kalmar län så var det tåg på sex orter, tre inställda tåg pga regn. Positiva signaler trots regn på en del håll. Totalt antal deltagare i tåg 660, totalt antal vid talen 1650!

Ett knappt hundratal deltog i friandet i Blomstermåla som ramades in av Mönsterås musikkår, tal av Tuva Hedh (SSU) Mahlin Bergman (ordf. Kommunal Sydost) och Robert Rapakko.

Underhållning skötte Ingegerd Wessel med lånat och egenskrivet material. Barnen bjöds på popcorn och ansiktsmålning och LO-facken serverade korv med bröd.

Tuva Hedh riktade mycket fokus på att vuxna behöver lyssna på de unga och på allvar ta tag i klimatfrågan.

Malin Bergmans fokus landade i villkoren på arbetsmarknaden. Där Heltidsresan är ett bra första steg men också kopplingar till utmaningarna för framtiden med arbetsmiljö och jämlikhet i lönefrågan.

Robert Rapakko talade om att fortsätta provocera. Att stå upp för de socialdemokratiska idéerna som en lösning på våra gemensamma utmaningar. En lokal fråga som lyftes var bristen på bostadsbyggande i orter som Blomstermåla och Fliseryd. I Mönsterås tätort har majoriteten byggt 64 nya lägenheter. I Ålem blir det sex stycken. Mer hammarslag behöver höras i Blomstermåla om hela kommunen ska leva!

I Kalmar var det både laddad och positiv stämning, viktiga budskap med fokus på möjligheter. Mycket media på plats med tanke på att LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson var årets huvudtalare. Omkring 300 i tåget och 600 på Larmtorget.

Oskarshamn samlade cirka 150 personer. Firandet hölls inomhus pga regn. För andra året i rad så bevakade OT/Barometerns politiska ledarskribent firandet.

Ganska få i demonstrationståget  i Västervik, drygt 100 och ca 200 totalt i Stadsparken, bra stämning. Edsbruk hade 51 deltagare.

Nybro ställde in tåget pga regn. Ca 70-80 åhörare i Folkets hus istället. Bra tal av Anna Hedh, Alexander Högberg och Rahaf Rashdan.

Vimmerby samlade ett 50-tal i tåget men desto flera till familjefesten i Källängsparken. Runt 150 åhörare fick lyssna till Anton Mlynar, SSU, Lena Segerberg, EU-kandidat, och Helen Nilsson, oppositionsråd i Vimmerby. Mats Genfors med band sjöng och spelade bort det ymniga regn som föll en stund. LO-facken i Vimmerby bjöd på korv, fiskdamm och hoppborg.

150 personer i Emmaboda, mycket god stämning. Bra tal från samtliga, Ilko Corkovic, Tove Jansson och Inés Ixcot Nilsson.