EU-minister Hans Dahlgren till Oskarshamn och Kalmar 2-3 mars

2 mars börjar ministern sitt besök i länet med besöka nätverket (S)kolpolitiker i Kalmar län, sammankallande är riksdagsledamoten Thomas Kronståhl. Tema för mötet är Arbete för ökad delaktighet i EU.

Därefter gör ministern ett arbetsplatsbesök på Okab och möter 15 medarbetare på kvällsskiftet. VD och facklig företrädare medverkar också. Förpackningsföretaget Okab har funnits i Oskarshamn sedan 1969. Företagets alla tre anläggningar – i Oskarshamn, Lübeck och Valence i Frankrike. Satsningen på modern teknik och på investeringarna är en del i en långsiktig strategi. Företaget startade i Oskarshamn 1969 och då tillverkades ämnen till kuvert. De senaste 20 åren har produktionen för varje år mer gått över till förpackningskartong. På Okab i Oskarshamn jobbar man dygnet runt, fem dagar i veckan.

På tisdagen träffar vi företrädare för Linnéuniversitetet i Kalmar. Klockan 9.00-9.45 föreläser ministern för bland annat lärarstudenter och studenter på kurser för internationella samhällsstudier.

Statsrådet avslutar med möte på medieinstitutet Fojo i Kalmar innan resan går vidare mot Blekinge.

Media välkomnas under följande programpunkter, anmälan behövs till besöket på Okab:

Måndagen den 2 mars

19.30 Besök Okab Oskarshamn